PROGRAM EDUKACJI ZINTEGROWANEJ DLA KLASY III REALIZOWANY PODCZAS POBYTU NA "ZIELONEJ SZKOLE" WE WŁADYSŁAWOWIE NAD MORZEM BAŁTYCKIM
Cele nauczania:
- poznawanie różnorodnych zjawisk świata przyrody oraz życia i pracy ludzi;
- kształcenie umiejętności obserwacji faktów i zjawisk społeczno - przyrodniczych, formułowanie trafnych wniosków i spostrzeżeń;
- rozwijanie umiejętności działania;
- kształtowanie społecznie pożądanych postaw, szczególnie wrażliwości ekologiczne
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie i współodpowiedzialności;
- nauczanie odpowiedzialności za swe czyny i zachowanie z dala od rodziców i domu rodzinnego.
Realizacja treści społecznych, historycznych, przyrodniczych, geograficznych ma na celu:
- Zapoznanie z:
- miastem rodzinnym Mikołaja Kopernika,
- zamkiem krzyżackim w Malborku,
- życiem codziennym Zakonu Krzyżackiego,
- życiem społecznym regionu nadmorskiego,
- pracą ludzką w miejscowościach nadmorskich,
- różnorodnością świata i zwierząt - warunki - tryb życia,
- specyfiką Słowińskiego Parku Narodowego: ruchome wydmy, klif.
- problemami ekologicznymi,
- przepisami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach,
- Kształcenie umiejętności umysłowych i praktycznych przez:
- dokonywanie obserwacji,
- posługiwanie się przyrządami pomiarowymi: termometr, taśma miernicza, kompas oraz poznanie urządzeń nawigacyjnych na statku,
- uczenie właściwego zachowania się w sytuacjach wymagających kontaktów społecznych (rejs statkiem, wysłuchanie koncertu organowego, spacer po molo, pobyty na plaży, korzystanie z obiektów sportowych Cetniewo, spacery po mieście...)
- uczenie właściwego zachowania się podczas: zwiedzania zabytków i obiektów sakralnych, koncertu organowego...)
- utrwalenie nawyków przestrzegania przepisów ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa, higieny, porządku w autokarze, w mieście, na plaży i w miejscu zakwaterowania,
- kształcenie nawyku samodyscypliny i zdyscyplinowania w grupie oraz podporządkowania się poleceniom opiekunów i obowiązującym regulaminom.
- Kształtowanie społecznie pożądanych postaw:
- zrozumienie, że region nadmorski jest istotną, pod względem przyrodniczym , gospodarczym i przemysłowym, częścią naszego kraju,
- dostrzeganie wartości pracy rybaka, marynarza, innych pracowników portowych; budzenie szacunku dla ich pracy,
- budzenie zainteresowań przyrodniczych: rośliny i zwierzęta jako elementy krajobrazu nadmorskiego,
- kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą, wrażliwości na piękno krajobrazu nadmorskiego, uczenie poszanowania przyrody, uwrażliwienie na problemy ekologiczne, np.: rośliny i zwierzęta objęte ochroną , ochrona wydm przed zniszczeniem oraz wód przed skażeniem,
- budzenie zainteresowań historycznych: miejsca, obiekty, postaci.
- uświadomienie roli człowieka i jego odpowiedzialności za przekształcenie środowiska,
- wdrażanie do przestrzegania norm społecznych, kształtowanie kultury współżycia w grupie rówieśniczej.
TREŚCI NAUCZANIA obejmują następujące tematy dzienne:
- Poznajemy miasto Kopernika, nasz ośrodek, orientujemy się w terenie. Witamy się z morzem.
- Poznajemy znaczenie pojęcia "ruchome wydmy" oraz faunę i florę Słowińskiego Parku Narodowego. Uzasadniamy konieczność ochrony tych terenów. Rozumiemy potrzebę ochrony ginących gatunków roślin i zwierząt. Umiemy zachować się jako turyści.
- Jesteśmy nad morzem - obserwujemy linię widnokręgu, oznaczamy kierunki świata w terenie i na mapie. Posługujemy się kompasem. Obserwujemy skutki działania erozyjnego wody. Zwiedzamy latarnię morską, fokarium oraz muzeum rybołówstwa.
- Poznajemy środki komunikacji morskiej oraz specyfikę pracy portowca (rejs wycieczkowy statkiem po porcie w Gdyni). Rozumiemy , czym grozi zanieczyszczenie wody - ścieki i wycieki ropy naftowej na morzach. Słuchamy koncertu organowego w Oliwie. Zwiedzamy Westerplatte i Starówkę w Gdańsku.
Obserwujemy pracę wiatru: pożyteczną i niszczącą, sposoby zabezpieczania przed wiatrem. Określamy kierunek wiatru i jego siłę. Poznajemy specyfikę i znaczenie pracy rybaka. Zwiedzamy port rybacki we Władysławowie.
- Podsumowujemy zdobyte wiadomości i umiejętności: zgaduj - zgadula pod hasłem
Mała Ojczyzna nad morzem. Chrzest morski - zabawa integracyjna. Podziwiamy panoramę Władysławowa z dzwonnicy kościelnej. Pożegnanie z morzem.
- Poznajemy życie codzienne Zakonu Krzyżackiego. Zwiedzamy zamek w Malborku.
Powrót do Leszna. Witamy się z rodzicami. Planowane osiągnięcia uczniów (cele operacyjne)
- zna położenie Leszna, Torunia, Władysławowa, Łeby, Jastrzębiej Góry, Helu, Trójmiasta, Malborka oraz Morza Bałtyckiego, Słowińskiego Parku Narodowego, Półwyspu Helskiego, Zatoki Gdańskiej i Puckiej, na mapie Polski;
- rozróżnia znaki na mapie ze wskazaniem regionu nadmorskiego;
- klasyfikuje pojęcia, podając określenia: kraj, ojczyzna, region, miasto rodzinne, Trójmiasto;
- rozpoznaje kierunki świata na mapie i w terenie;
- rozpoznaje cechy krajobrazu nadmorskiego;
- wykonuje prosty eksperyment, np.: dotyczący ruchu powietrza, czystości wody, itp. - ocenia jego wyniki i formułuje wnioski;
- rozpoznaje po charakterystycznych cechach: rośliny nadmorskie, ptaki (np.: mewy, kormorany), ryby, foki;
- wybiera właściwy (pożądany) sposób zachowania się w ośrodku wczasowym, na plaży, w lesie, w parku narodowym, na statku, w dużym mieście i w obiektach zabytkowych oraz w autokarze;
- stosuje zasady i przepisy, dotyczące zachowania się w ruchu drogowym,
- wie, skąd zanieczyszczenia wód;
- umie projektować i podejmować działania na rzecz ochrony środowiska;
- rozumie, na czym polega przystosowanie się roślin i zwierząt do życia w wodzie (fokarium);
- zna i stosuje przyjęte formy ochrony przyrody;
- potrafi zadbać i wyjaśnić takie zjawiska przyrodnicze jak: pozorna wędrówka słońca, stan morza, rodzaje fal, linia brzegowa, rodzaje wybrzeży, ruchome wydmy, wiatr, erozja;
Metody pracy: obserwacja badawcza, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, eksperyment, zabawa, dyskusja; ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy z zadaniami do wykonania oraz tekstami do czytania, mapy Polski (zamieszczone w aneksie do tego artykułu), treści ćwiczeń i czytanek (których tytuły i strony zostały podane w przebiegu zajęć każdego dnia), albumy przyrodnicze, słownik geograficzny, materiały papiernicze i biurowe, termometr zaokienny, wiatromierz, kompas, taśmy miernicze, magnetofon, sprzęt sportowy, W toku opracowania powyższych tematów podporządkowanych głównie zagadnieniom poznawania i ochrony środowiska nadmorskiego, uczeń będzie realizował ponadto cele kształcenia dotyczące:
- wypowiedzi pisemnych( w tym notatki kronikarskiej, kartki z pamiętnika, listu, widokówki) i ustnych na podstawie własnych odczuć, obserwacji, czytanych tekstów - z zastosowaniem poznanych reguł ortograficznych i gramatycznych ;
- porządkowania i rejestrowania danych empirycznych (zbiory);
- liczb naturalnych, działań arytmetycznych;
- mierzenia długości, pojemności, czasu, obliczeń pieniężnych, odczytywania wskazań termometru;
- prac wytwórczych z materiałów przyrodniczych, papieru, plasteliny,
- stosowania podstawowych technik plastycznych i środków wyrazu plastycznego;
- wyrażania i ilustrowania indywidualnie przeżytych zjawisk i zdarzeń realnych w związku z pobytem nad morzem;
- rozwoju ruchowego: lekkoatletyka, atletyka terenowa, ćwiczenia i gry terenowe, gry ruchowe i mini-gry, gry i zabawy ze śpiewem i muzyką;
- rekreacji: wycieczki, wędrówki piesze, rejs statkiem;
- poznawania dóbr kultury, źródeł i miejsc historycznych;
- higieny i bezpieczeństwa w toku zajęć ruchowych i rekreacji;
- higieny osobistej i zdrowia, a w tym korzystnego dla organizmu wpływu klimatu morskiego;
- estetyki spożywania posiłków, ładu i porządku wokół siebie (autokar, sypialnia, stołówka, świetlica);
- właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia lub urazu - radzenie sobie w przypadkach drobnych urazów lub szukanie pomocy;
- zasad poruszania się po drogach publicznych i zachowania w środkach komunikacji ( autobus, statek)
Niektóre cele wychowawcze:
- Uczestnictwa w grupie:
- współodpowiedzialność za wykonanie zadania;
- uświadomienie potrzeby kontaktu z rówieśnikami, znaczenie przyjaźni;
- konieczności ustalenia norm i reguł pomocnych we wzajemnych kontaktach;
- docenianie znaczenia pomocy innych m.in. w rozwiązywaniu problemów.
- Postrzeganie siebie i rozumienia swoich uczuć:
- akceptacja uczuć innych;
- dostrzeganie podobieństw i różnic w swoich upodobaniach i doznaniach;
- umiejętność wyrażania własnego zdania.
- Dbałość o zdrowie:
- rozpoznanie różnych substancji (także trujących) i umiejętne postępowanie z nimi, np. z lekarstwami;
- uświadamianie sobie, jak dbać o zdrowie np. ubieranie się stosownie do pogody, kuracja klimatyczna nad morzem;
- uświadomienie sobie możliwości własnego wpływu na swoje dobre samopoczucie i bezpieczeństwo.
Autor: nauczyciel edukacji zintegrowanej - Wiesława Przybylska Szkoła Podstawowa nr 4 w Lesznie
Harmonogram do powyższego programu znajduje się w publikacji: "Harmonogram Zielonej Szkoły we Władysławowie", autorstwa Ilony Pflanz - nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 4 w Lesznie. Dział: Projekty dydaktyczno-wychowawcze. |